2 dagar avklarade!

Har jobbat 2 dagar på KUA´n nu, fredag 14-21.30 och lördag 6.45-16.00. Idag är det ledigt så då får man passa på att vila och ta det lugnt, ni skulle hört oss igår när vi skulle gå hem, alla var toktrötta, skrattade åt allt och någon sa "såhär trött har jag inte sett ut sedan jag var nyförlöst!" (tre av sex har ungar i vårt vårdlag).
Ska jobba enligt sådant här schema två veckor nu (kvällspass, morgonpass, en dag ledig osv..), någon sa att då har vi ju nästan två dygn ledigt, men jag räknar inte eftermiddagen eftersom jag är så trött att jag ändå inte orkar göra något då.

Utbytesstudenten är jättetrevlig iaf, väldigt skönt att ha en sjukgymnaststudent till att kunna diskutera med, alla andra sjukgymnaster är ju ensamma i sina vårdlag. "Mitt" vårdlag består av tre sjuksköterskestudenter, en läkarstudent och så jag och XX. Det blir ju mycket engelska eftersom XX inte kan svenska så vi har alla råkat börja prata engelska med patienterna, och jag tänker på engelska när dagen är slut vilket är väldigt iriterande! Men annars är det kul att få en anledning att öva på det. Och det gör inte så mycket om man säger något på engelska till patienterna, de som inte förstår engelska är så gamla att de ändå inte hör vad man säger, och de som förstår tycker inte att det gör något :)

Vi hinner inte syssla med så mycket sjukgymnastik på avdelningen eftersom det inte finns några undersköterskor så alla måste dela på de uppgifterna också. Man märker hur mycket de gör när de inte finns, för att inte tala om vilka otrevliga arbetsuppgifter de har.. Jag kan inte förstå hur någon frivilligt vill bli undersköterska, men jag är glad att det finns sådana personer, och skulle jag ge en "dagens ros" skulle jag ösa rosor över alla undersköterskor!!

Kommentarer
Postat av: Wushu Cissi

Så länge ni inte använder en massa konstiga sjukvårdnamn som man knappt ens förstår på svenska är det ju jätte bra att öva engelska sådär. Men annars kanske patienterna sitter och fattar noll om vad som är fel med dom, men ingen vill ju verka dum så dom lossas fatta precis vad ni säger. =P

2010-02-08 @ 04:10:25
URL: http://ceciliamoberg.blogg.se/
Postat av: Chassi

Tack och lov hade vi en USKa på vår KUA.. Och SSK-studenterna tog hand om patienternas toabesök och duschar..

Det USK-igaste jag gjorde var att dela ut mat och byta kläder när vi ändå skulle mobilisera våra pt..

Hade också fm-empass varannan dag. Tur det bara är två veckor! Men kul att vara självständiga!

2010-02-28 @ 11:46:01
URL: http://chassi.blogg.se/index.html

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0