Gaah!!

Har fastnat i pluggandet, försöker verkligen förstå basala ganglierna och signalerna, men det verkar vara fel på mig eller boken! Har googlat lite på bilder för att försöka fatta, och vissa är som jag vill att den i boken ska vara..
Det är när substantia nigra skickar signaler till putamen. I boken är båda pilarna som går dit i samma färg, det vill säga de är båda inhibitoriska, de går till varsin receptor, en D1 som är exitatorisk och en D2 som är inhibitorisk. Det är D1 som gör mig galen!! Pilen dit hämmar, och pilen därifrån åxå, men ändå står det ett plus där. När man har parkinson ska det gå fram mindre signaler = det borde hämma nästa hämmande mindre = nästa neuron borde skicka fler signaler, men det ska på något sätt bli färre!? Jag blir galen på det här, för jag tycker mig minnas att någon förklarade det här så jag förstod i början av terminen. Har kollat föreläsnigen och det hjälpte inte, då gick istället D1 pilen in till substantia nigra. SUCK!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0